کتاب مهندسی

فوت و فن های ساخت و ساز

در طول تاریخ، انسان ها تکنیک های ساخت و ساز را برای بهبود شرایط زندگی، از اقدامات ساده مانند چیدن سنگریزه ها برای ورود به غار تا روش های پیچیده تر مانند ایجاد کانال های آب برای کشاورزی، اصلاح کرده اند. غلبه بر چالش ها و درس گرفتن از اشتباهات، نوآوری را هدایت کرد و تمدن را شکل داد. در فصل‌های آینده، تکامل روش‌های ساخت و ساز و تأثیر آنها را بررسی خواهیم کرد.

نقاط مختلف جهان هزاران سال پیش، با ابزار ساده ای که انسان ها ساختن و استفاده را آموختند، با استفاده از آن، خانه هایی برای پناه بردن از باران ساختند. این خانه ها  از مواد طبیعی مانند چمن، چوب، سنگ، گل و پوست حیوانات.  با توسعه جامعه متمدن، معانی مانند مذهب، سلسله مراتب، یادبود و … به گذشت زمان شکل گرفت و باعث بوجود آمدن معماری و فوت و فن های جدید در ساخت و ساز شد.

معابد، کاخ ها و تئاتر ها که میتوان گفت قبل تر از آنها هم اهرام مصر همگی نشان دهنده ی این ساخت و ساز های جدید می باشند. البته باید گفت که شرایط طبیعی نیز که تحت آن تمدن ها زاده شد و شرایط اجتماعی مانند اندیشه، مذهب یا سلسله مراتب، ساختمان های متنوعی با اشکال معماری گوناگون در سراسر جهان ساخته شده است.

این بناها به عنوان ساختمان جدید ابعاد خود را به صورت عمودی و جانبی گسترش دادند. مواد و تکنیک های ساخت و ساز توسعه داده شد. برای مثال در زمان های بوجود آمدن تمدن ها معابد و کلیساها نمونه ی دیگری از ساخت و ساز ها بودند که مربوط به قرون وسطی می شوند.

ظهور معماری مدرن همزمان انقلاب صنعتی در قرن 19 اروپا بود. این انقلاب صنعتی باعث پیشروی بیش از حد و مرز شد و همین باعث شد که تقاضا ها برای ساختمان سازی دچار دگرگونی و تغییرات شود.

برای در نظر گرفتن انواع فوت و فن های ساخت و ساز باید حتما نوع ساخت و ساز را تعیین کنید

چگونه می توان نوع ساخت و ساز را تعیین کرد

با توجه به عواملی که برای ساخت و ساز وجود دارد. در زیر جنبه هایی وجود دارد که باید هنگام تعیین نوع ساخت و ساز در نظر بگیرید.

 

ساخت و ساز

هدف

هدف یک ساختمان بر جنبه های ساخت و ساز مانند مصالح و محدوده پروژه تأثیر می گذارد. ساختمان های تجاری بزرگ در مقایسه با همتایان کوچکتر خود، متحمل روش های مختلف ساخت و ساز می شوند.

برخی از طبقه بندی ساختمان ها بر اساس هدف، آموزشی، سازمانی، تجاری، صنعتی و مسکونی است. هدف ساختمان بر انتخاب مصالح ساختمانی تأثیر می گذارد که به نوبه خود بر نوع ساختمان تأثیر می گذارد.

نمونه‌هایی از مصالح ساختمانی آجر، بلوک‌های بتنی توخالی، سنگ‌ها و کاشی‌ها هستند. ساختمان‌هایی که برای مقاصد مسکونی ساخته می‌شوند در هنگام نصب برق مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند تا از آسیب‌های بعدی که در صورت عدم رسیدگی مناسب ممکن است منجر به تلفات جانی شود، جلوگیری شود. همین امر را می توان برای همه ساختمان ها در نظر گرفت، و مردم به عنوان زیربنایی خانه استفاده خواهند کرد.

 

اندازه

به طور کلی، ساختمان های مهم تر از انواع سازه های سنگین تر استفاده می کنند. آنها دارای فضاهای کف با دهانه های بلند و سیستم های سقف با پشتیبانی شدید خواهند بود. ساختمان های کوچکتر فضاهای محدودی دارند و در برابر آتش مقاوم نیستند. پس توجه به این موارد بسیار با اهمیت است.

 

اندازه ساختمان همچنین بر آستانه آبپاش ها و مناطق آتش سوزی تأثیر می گذارد و قانون طراحی و نصب سیستم های حفاظت از حریق را برای ساختمان های بزرگ الزامی می کند، این مورد نیز بر نوع ساختمان تأثیر می گذارد.

 

مناطق آتش نشانی مناطقی هستند که توسط مجموعه های بیرونی و موانع آتش محصور شده اند. ساختمان های پر اشغال نسبت به امکانات کوچکتر دارای این مناطق آتش سوزی هستند. تا از لحاظ جانی محافظت بیشتری شوند

محدودیت های تحمل بار

با افزایش اندازه ساختمان، بر ظرفیت تحمل بارها تأثیر می گذارد. یک نوع ساخت و ساز باید به اندازه کافی مقاوم باشد تا بتواند بارهای اضافی را تحمل کند. به عنوان مثال، چوب برای حمایت از یک رو بنا با چندین سطح کف وحشتناک است.

 

بارهای سنگین باعث ایجاد تغییر شکل و تنش در سازه می شود. به عنوان مثال، بنایی باربر در هنگام ریزش در هنگام آتش سوزی یا زلزله عملکرد ضعیفی دارد. اما برای ساخت یک سازه مقاوم در برابر آتش و زلزله، باید نوع ساخت بالاتری را انتخاب کرد.

 

ساخت و ساز

سرعت

ساختمان‌هایی که از نوع ساختمانی پایین‌تر و کم هزینه تر هستند، سریع‌تر برپا می‌شوند. زیرا زمان لازم برای طراحی و ساخت کمتر است. نیروی کار مورد نیاز نیز کمتر است و مصالح ساختمانی می توانند ساخت سریعتر را تسهیل کنند.

 

به عنوان مثال، برای سرعت بخشیدن به ساخت و ساز، می توان از روش های از پیش مهندسی شده و انواع ساختمان های پیش ساخته استفاده کرد که در محل ساخت و ساز رها می شوند و به سرعت برپا می شوند.

هزینه

هزینه یک پروژه تا حد زیادی نوع ساخت و ساز را تعیین می کند. این به این دلیل است که قیمت بر انتخاب مواد، کیفیت کار، هنر و محدوده پروژه تأثیر می گذارد. انواع پروژه های ساختمانی پایین تر در مقایسه با انواع پروژه های ساختمانی بالاتر به پول کمتری نیاز دارند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی بر انتخاب ساختمان هایی که می توانیم در آنجا بنا کنیم تأثیر می گذارد. در مناطق ساحلی، ساختمان ها برای محافظت از آنها در برابر موج های جزر و مدی مرتفع می شوند. انتخاب مصالح و طراحی ساختمان ها در مناطق زلزله خیز نیز در مقایسه با مناطق معمولی متفاوت است. یک سازه سفت به راحتی در هنگام آتش سوزی و لرزش فرو می ریزد.

پایداری

 

شیوه های ساختمانی پایدار در هر پروژه ساخت و ساز جدیدی مورد توجه قرار می گیرد و MMC(روش های نوین و مدرن ساخت و ساز) یک راه حل عالی ارائه می دهد. باز هم، از آنجایی که اکثر قطعات در خارج از محل تولید می شوند، تأثیر کمتری بر محیط زیست ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای حمل و نقل و آلودگی صوتی ناشی از ماشین آلات سنگین وجود دارد.

 

علاوه بر این، استفاده از اجزای پیش ساخته با استفاده از موادی که برای کار ضروری است به جای مواد اضافی، یا سفارش مواد بیش از حد که بلااستفاده می‌شوند و احتمالاً بعداً در محل‌های دفن زباله قرار می‌گیرند، ضایعات را کاهش می‌دهد.

اختلال و نگهداری کمتر

 

با MMC، نیازی به تیم های بزرگ کارگران در محل، ذخیره منابع و مواد نیست. این به معنای زمان‌های چرخش سریع‌تر با اختلال کمتر در فعالیت‌های فعلی شما، یا ساکنان/ جوامع محلی در مجاورت است.

 

علاوه بر این، از آنجایی که قطعات اغلب با مواد درجه یک مانند چوب، فولاد، بتن یا حتی الیاف بامبو ساخته می‌شوند، در طول عمر خود به نگهداری کمتری نیاز دارند و می‌توانند بیشتر از ساختمان‌های سنتی دوام بیاورند.

روش های مدرن ساخت و ساز چیست؟

 

MMC اصطلاحی است که برای توصیف طراحی، برنامه ریزی و ساخت اجزای ساختمانی در یک محیط کنترل شده توسط کارخانه، به جای استفاده از تکنیک های سنتی ساخت و ساز در محل استفاده می شود.

 

این شامل روش هایی مانند ساخت و ساز مدولار، ساخت پانل، ساخت خارج از محل و چاپ سه بعدی است. سپس تمام عناصر ساخته شده در کارخانه برای زمان ساخت سریعتر و کنترل کیفیت بهبود یافته در محل مونتاژ می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *