کتاب مهندسی

مجری ذیصلاح کیست؟

مجری ذیصلاح کیست؟

قانون اجباری شدن مجری ذیصلاح که پس از کشمکش های فراوان بالاخره توسط رئیس سازمان نظام مهندسی تهران صادر شد، همه مالکان را بر آن داشت تا بهترین مجری ذیصلاح را برای انجام کلیه عملیات اجرایی ساختمان خود محسوب کنند و تخلف از این دستور نیز غیرقانونی قلمداد می‌شود.

مجری ذیصلاح کیست؟ چگونه می‌توان بهترین مجری ذیصلاح را انتخاب کرد؟

مجری ذیصلاح اولین مسئول بر اجرای صحیح و دقیق عملیات ساختمانی از صفر تا صد، طبق قوانین ملی، مقررات شهرداری، آئین نامه ها و نقشه های تایید شده است ، همچنین از طرف مالک اختیار این را دارد تا کارهای اجرایی را طبق قرارداد با صحت کامل برعهده گیرد.

بر طبق این قانون هر ساختمان باید یک مجری ذیصلاح و یک مهندس ناظر ساختمان داشته باشد. که در مقاله وظایف مهندس ناظر ساختمان به شرح وظایف مهندس ناظر به طور کامل پرداخته ایم.

تا قبل از این کلیه مسئولیت‌های تضمین کیفیت ساخت و ساز بر عهده مهندس ناظر بود که با قانون الزام مجری ذیصلاح ساختمان، قسمتی از این مسئولیت‌ها از دوش ناظران برداشته شده است و به عنوان وظایف مجری ذیصلاح تعیین شد که شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره کلیه دستورالعمل های مربوط به ساخت سازه ، از طراحی تا اجرا به کتاب مقررات ملی ساختمان و کتاب نشریه 55 و همچنین کتاب راهنمای نشریه 55  مراجعه کنید.

حق الزحمه مجری ذیصلاح چند است؟

طبق بند 17-10 مبحث دو مقررات ملی ساختمان مبنای محاسبه حق الزحمه برای مجریان ذیصلاح مبلغی حدود 10 درصد از کل هزینه ساخت و ساز است ، اگرچه در آخر مبلغ کلی بستگی به توافق مابین مهندس مجری و کارفرما دارد .

اهمیت حضور مجری ذیصلاح

انتخاب مجری ذیصلاح ساختمان از سال ۹۹ برای گروه‌های ساختمانی ج و د اجباری شده است.

همراه با رشد در صنعت ساخت و ساز و افزایش پروژه های ساختمانی ، تخلفات زیادی در ساخت و ساز نظیر مهرفروشی مهندسان ناظر صورت گرفت، این تخلفات اغلب توسط بساز بفروشان و یا دلال های ساختمانی رخ می‌داد که بصورت اصولی و استاندارد ساخت سازه ها را انجام نمی‌دادند ، به همین منظور قانونی تصویب شد تا “مجریان ذیصلاح” اجرای پروژه ها را برعهده داشته باشند .

وجود مجری ذیصلاح سر هر پروژه ساختمانی در حال ساخت الزامی است و سبب پیشگیری از بسیاری تخلفات می‌شود زیرا نماینده کارفرما (مالک پروژه) است و بایستی همه مراحل اجرای پروژه را به اطلاع مهندسین ناظر و دیگر مراجع کنترل گر برساند .

نام دیگر مجری ذیصلاح چیست؟

او با نام های مجری حقیقی یا حقوقی، مهندس اجرایی و مهندس مجری شناخته می‌شود ، برطبق تعهدات و سندی که دارد صلاحیت اجرای این مسئولیت از جانب سازمان نظام مهندسی به ایشان ارجاع داده شده است .

تفاوت مجری حقوقی و حقیقی چیست؟

هنگامی که مهندسین مجری از جانب شرکت مهندسی تعیین شوند و تیم مهندسین هریک مسئول نظارت بر قسمتی از پروژه باشند “مجری حقوقی” نام دارد .

اگر سازمان نظام مهندسی مجری برای پروژه ای تعیین کند و آن را به کارفرما معرفی کند “مجری حقیقی” است .

نکته قابل توجه این است که : مجریان حقوقی اغلب در پروژه های بزرگ حضور پیدا می‌کنند .

محدودیت کاری برای مجریان ذیصلاح

بطور کلی مجریان می‌توانند تنها در یک پروژه ساختمانی مشغول به کار باشند ، اما هنگامی که مهندسین قصد دارند در پروژه های بیشتری فعالیت کنند بایستی پروانه مهندسی خود را به همراه آدرس دفتر مهندسی به سازمان ارجاع دهند تا پروانه دفتر را اخذ کنند .

ظرفیت کاری مهندسین ذیصلاح حقیقی:

حداکثر تعداد سقف از روی شالودهمتراژپروانه اشتغال
7 سقف3500 متر مربعپایه 1
6 سقف2500 متر مربعپایه 2
5 سقف1500 مترمربعپایه 3

ظرفیت کاری مهندسین ذیصلاح حقوقی:

حداکثر تعداد سقف از روی شالودهمتراژپروانه اشتغال
20 سقف30000 متر مربعپایه 1
10 سقف9000 متر مربعپایه 2
6 سقف5000 مترمربعپایه 3

در قسمت پایین میتوانید حدود وظایف مهندسین ناظر حقیقی و حقوقی را به طور کامل ببینید.

 شرح وظایف مجری ذیصلاح

  1. در مقابل تمامی نواقص حین کار مسئول است و وظیفه دارد تا هرگونه عیبی را رفع کند تا سازه طبق نقشه های تایید شده پیش برود .
  2. به هنگام دیدن هرگونه تخلف و بروز آن بایستی آنها را گزارش دهد تا روند کار به درستی پیش برود .
  3. تکمیل دفترچه فنی اطلاعات .
  4. رعایت اصول ایمنی حین کار .
  5. اخذ تاییدیه مهندس ناظر .
  6. قرار دادن نقشه ها ، مستندات فنی و اطلاعات کافی دراختیار مهندس ناظر .
  7. بررسی تمامی نقشه ها و عیب یابی آنها قبل از شروع پروژه .

بطور کلی مجریان ، پل ارتباطی مابین سازمان های کنترل کننده و مهندسین ناظر هستند و باید اعتماد کامل از اجرای صحیح سازه را داشته باشد . مجریان چه حقیقی باشند چه حقوقی و چه مهندس ، همگی از اجزای اصلی عملیات های عمرانی هستند .

انواع قرارداد مجریان ذیصلاح ساختمان

هریک از مجریان مهندسی وظیفه دارند یک نماینده برای خود تعیین کنند و آن را به نام سرپرست کارگاه قرار دهند و در کارگاه بگمارند . سرپرست کارگاه بایستی پروانه خود را در سازمان نظام مهندسی به ثبت برساند .

طبق ماده نهم آیین اجرایی تمامی عملیات مربوط به ساختمان بایستی حتما با حضور مجری ذیصلاح به انجام برسد ، حتی تعمیر جزئی و تخریب نیز شامل این موضوع می‌شود .

پس از ضروری شدن استفاده از خدمات مجریان مهندسین ، این مصوبه با سیل عظیمی از اعتراضات روبه رو شد که اکثر این اعتراضات از جانب بساز و بفروش ها بود ، از این رو قوانین مجریان رفته رفته باطل شدند . سپس قوانین جدیدی به سازمان های مربوطه ابلاغ شد .

انواع قراردادها

باتوجه به اعلامیه سازمان نظام مهندسی قرارداد مجریان به 4 روش می‌تواند صورت پذیرد :

  1. اجرا به همراه مصالح
  2. اجرا بدون مصالح
  3. اجرا با پیمان مدیریتی
  4. اجرا بصورت مدیریت فنی
محدوده کاری مجری ذیصلاح حقیقی و حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *